Ćwiczenia które dają radość – o roli i możliwościach rozwoju ruchowego dzieci opowiada Romana Stencel z Gimnastyki dla Smyka

Mama Terapeutka: Zacznijmy od konkretów- od kiedy i po co zapisywać dzieci na zajęcia gimnastyczne? Romana Stencel: Myślę, że zawsze warto zadać sobie pytanie, co dobrego dadzą nam zajęcia, na które chcemy zapisać dzieci? Nasz program gimnastyki ogólnorozwojowej przeznaczony jest już dla 6 miesięcznych szkrabów. Przygotowany został w taki sposób, aby pomóc dzieciom osiągać kolejne […]
Kuźnia dziecięcych uśmiechów- o roli świetlic środowiskowych opowiada Anna Kumor, kierowniczka Specjalistycznej Placówki Wsparcia Dziennego Caritas

Mama Terapeutka: Zacznijmy od tego nad czym zastanawia się wiele osób- po co zapisywać dzieci do świetlicy środowiskowej? Ania Kumor: Świetlica środowiskowa pełni ważną rolę w wychowaniu dzieci. Każdy z naszych wychowanków staje się ważną częścią placówki. Uczy ich odpowiedzialności, samodzielności oraz dbania o dobre relacje z rówieśnikami oraz innymi ludźmi. Staramy się, aby […]
Terapia słowem- o wspieraniu rozwoju mowy u dzieci opowiada logopedka i autorka bloga „Logopedycznie z Agatą”

Mama Terapeutka: Jako Mama 3-miesięcznej córci często zastanawiam się nad tym, co mogę zrobić na tym etapie jej rozwoju, żeby zadbać o prawidłowy rozwój mowy? Agata: Myślę, że może zrobić już Pani bardzo wiele, aby stymulować rozwój mowy córki. Na tym etapie, jednym z najważniejszych aspektów związanych z rozwojem mowy jest przyjmowanie pokarmów przez dziecko. […]
Magiczne ośmiorniczki – o projekcie „Ośmiorniczki dla Wcześniaków” opowiada Beata Porzezińska, wolontariuszka Fundacji Małych Serc

Był wrzesień, kiedy wraz z mężem czekaliśmy na znajomych z Bydgoszczy. Wiedzieliśmy już wtedy, że będziemy rodzicami po raz drugi. Nagle rozległ się dzwonek do drzwi – otwieramy! W drzwiach stoi Beata, która niemal że w „locie” wręcza mi małą niebieską ośmiorniczkę, z dedykacją dla Maleństwa. Zdezorientowana zapytałam, do czego służy taka mała, niepozorna ośmiorniczka? […]
Kiedy mowa sprawia trudność – o wspieraniu dzieci z zaburzeniami w komunikacji opowiada Agnieszka Tomaszewska Prezeska szczecińskiej Fundacji HALO

Mama Terapeutka: Na początek chciałabym, abyśmy spróbowały skonkretyzować i wyjaśnić Czytelnikom, co się kryje pod hasłem „zaburzenia w komunikacji”? Agnieszka Tomaszewska: „Zaburzenia w komunikacji” można rozumieć bardzo szeroko. Zwykle są one rozumiane jako zaburzenia w komunikacji językowej, jak np. jąkanie, afazja, mowa osób z autyzmem czy dyzartria [zaburzenie czynności mowy w aspekcie ruchowym- przyp. red.]. […]
Lek na lęk- oswajamy dzieci z dentystą

Mama Terapeutka: Spoglądając na lęk przed dentystą ze swojej perspektywy, jak myślisz jakie są jego główne przyczyny? Krzysztof Sileński: Myślę, że warto na wstępie rozróżnić problem lęku i strachu przed dentystą. Lęk jest z definicji nieuzasadniony. Jedni lękają się pająków, inni ciemności, a znajdą się też osoby z dentofobią, czyli lękiem przed dentystą. Dlatego moim […]
Rozwój w zgodzie z potrzebami – o edukacji w myśl metody Montessori opowiada Anita Wójtowicz z firmy Różowa Wieża

Mama Terapeutka: W ostatnich latach dużo się mówi o metodzie Montessori, choćby w kontekście licznie powstających przedszkoli, szkół czy grup edukacyjnych. Na czym w skrócie polega metoda Marii Montessori? Anita Wójtowicz: Dla mnie metoda Marii Montessori to coś więcej niż sama edukacja. To ogólne podejście do dziecka, zgodne z ideami rodzicielstwa bliskości, porozumieniem bez przemocy, […]
Rozbudzamy twórczy potencjał- o roli sztuki w rozwoju dzieci opowiada pisarka Aneta Benewiat

Mama Terapeutka: Chciałabym Cię zapytać jako autorkę bajek i baśni dla dzieci – co bajka musi mieć w sobie, żeby zainteresować dziecko? Aneta Benewiat: Powinna być przede wszystkim ciekawa, napisana w sposób prosty, zrozumiały dla dziecka. Ważne jest też, aby była zabawna, dzięki temu dzieci łatwiej zapamiętują jej treść i chętniej do niej wracają. MT: […]
Czym skorupka za młodu nasiąknie- o roli rodziców w budowaniu wizerunku dzieci opowiada Anna Butrym

Mama Terapeutka: Czy dzieci mają swój wizerunek? Anna Butrym: Przyznaję, że to pytanie wywołało u mnie chwilę konsternacji, jednak po krótkim namyśle odpowiem- tak. Dzieci, tak jak każdy z nas mają swój wizerunek. Nie od dziś słyszymy przecież o wizerunku dziewczynki czy chłopczyka, prawda? Wizerunek to zbiór różnych elementów składających się na to jak odbieramy […]
Wspieranie rozwoju przez dotyk- o idei i tajnikach masażu Shantala opowiada masażystka Katarzyna Półbrat

Mama Terapeutka: Zacznę dość zaczepnie – po co właściwie masować dziecko? Katarzyna Półbrat: Nie bez powodu noworodka zaraz po porodzie kładzie się na klatce piersiowej mamy. Wszystko dlatego, ażeby już od pierwszych chwil maleństwo poczuło bliskość z mamą, ale od tej zewnętrznej strony brzucha. Oprócz pierwszego posiłku, takie wtulenie w mamę daje mu poczucie bezpieczeństwa […]