To będzie krótki, ale bardzo ważny wpis.
Pracując z dziećmi i młodzieżą w różnym wieku wielokrotnie miałam okazję przekonać się o tym, jak bardzo potrafią być osamotnieni w swoich problemach. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele i wbrew pozorom nie zawsze chodzi o zaniedbanie ze strony rodziców. Jako dorośli sami doskonale wiemy, że nie zawsze chcemy się dzielić swoimi trudnościami z bliskimi. Nie chcąc martwić lub absorbować swoich opiekunów, dzieci poszukują wsparcia w innych osobach, które niestety nie zawsze potrafią odnaleźć się w tej roli, m.in. ze względu na brak kompetencji.
Dostrzegając niepokojące zachowania u dzieci i nastolatków w naszym otoczeniu musimy zacząć od rzeczy najważniejszej, czyli ZAREAGOWAĆ. Nawet jeśli z naszej perspektywy problem dziecka wydaje się błahy lub mało istotny, nigdy nie dajmy mu tego odczuć. Pamiętaj też, że bycie dorosłym nie jest jednoznaczne z posiadaniem wszechwiedzy. Jeżeli więc czujesz się bezradny lub zagubiony w obliczu problemu dziecka, zawsze możesz mu pomóc np. wręczając numer do dziecięcych i młodzieżowych telefonów zaufania.
Ogromną zaletą telefonów zaufania jest to, że są bezpłatne i dostępne przez większość część dnia. W przypadku osób młodych istotny jest również fakt, że każdy korzystający może pozostać anonimowy. Kompetencje telefonicznych „pomagaczy” pozwalają na to, by po pierwsze okazać dziecku zrozumienie, po drugie dostarczyć wielu przydatnych wskazówek, które mogą pomóc mu odnaleźć odpowiednie rozwiązanie.
Dziś z okazji Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży publikuję najważniejsze informacje na temat infolinii działających na terenie naszego kraju, po to byście pamiętali i w razie potrzeby zachęcali do korzystania. Warto!
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12
Linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.15-20.00. Osoby dzwoniące po godzinie 20.00 mogą zostawić swój numer kontaktowy pod który konsultant oddzwoni następnego dnia. Pod tym numerem można uzyskać bezpłatnie wsparcie w problemach związanych z przemocą, trudnościach w relacjach z rodzicami i rówieśnikami, czy problemami emocjonalnymi. Ta infolinia pełni również rolę telefonu interwencyjnego z którego mogą skorzystać osoby dorosłe zaniepokojone stanem dzieci ze swojego otoczenia.
Więcej informacji na stronie: www.brpd.gov.pl/telefon-zaufania
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111
Bezpłatny telefon prowadzony przy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, działający od poniedziałku do niedzieli w godzinach 12.00 – 22.00. Dodatkową bardzo przydatną możliwością oferowaną przez pracowników telefonu jest konsultacja mailowa. Podobnie jak wcześniejsza infolinia, spektrum oferowanej pomocy jest bardzo szerokie.
Więcej informacji na stronie: www.116111.pl
Rodzicu! Nauczycielu! Jeżeli wiesz o problemie dziecka związanego z przemocą i agresją rówieśniczą, cyberprzemocą, uzależnieniami, myślami samobójczymi, zaburzeniami, czy kontaktami z substancjami psychoaktywnymi itp. i potrzebujesz dodatkowych wskazówek by pomóc, skorzystaj z bezpłatnego i anonimowego Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w Sprawie Bezpieczeństwa Dzieci pod numer 800 100 100.
Więcej informacji na stronie: www.800100100.pl/
AS