Skarżenie to jedna z dziecięcych przypadłości, która bywa niezwykle męcząca dla dorosłych. Jak wytłumaczyć dzieciom, że nie warto skarżyć i wyjaśnić, kim jest skarżypyta? Oto kilka przydatnych wskazówek:
?Dzieci często skarżą, ponieważ trudno im odróżnić co jest szkodliwym i nieszkodliwym zachowaniem lub co jest dobrym, a co złym sekretem, dlatego warto zacząć od krótkiego wyjaśnienia.
?Wytłumacz dziecku, że jeśli dzieje się coś, co jest źródłem krzywdy, cierpienia, bólu, smutku lub szkody innej osoby to nigdy nie możemy zachować tego dla siebie, bo jest to właśnie zły sekret/szkodliwe zachowanie. Natomiast dobre sekrety/nieszkodliwe zachowania dotyczą sytuacji, które mogą przyczynić się do czyjejś radości, czy pozytywnego zaskoczenia.
Podaj konkretne przykłady odnoszące się do Waszych rodzinnych doświadczeń, aby lepiej zobrazować co jest szkodliwym, a co nieszkodliwym zachowaniem. Poproście również dzieci o to, by podały swoje przykłady, dzięki czemu zobaczycie, czy ten temat jest dla nich zrozumiały.
Wyjaśnij, czym jest skarżenie i kogo możemy nazywać „skarżypytą”. Wytłumacz, że „skarżypytą” nazywamy taką osobę, która informuje o zachowaniu innych osób, w momencie kiedy jest to niepotrzebne, ponieważ jej zachowanie jest nieszkodliwe.
Odwołuj się do tej rozmowy za każdym razem, kiedy Twoje dziecko przyjdzie z kolejną skargą. Wskaż konkretne zachowanie dziecka i nazwij rzeczy po imieniu. To zdecydowanie ułatwi Twojemu szkrabowi zrozumienie problemu i uwrażliwi go na przyszłość.
Dzieci w wieku szkolnym bardzo często nadużywają takich określeń, jak „skarżypyta” czy „donosiciel” chcąc zataić sytuacje i zachowania, o których powinni dowiedzieć się dorośli. Dlatego też warto poruszyć z nimi temat dobrych i złych sekretów, nawet jeśli nie mieliście dotychczas podobnych doświadczeń. To pozowali Waszym skarbom szybciej odnaleźć się w sytuacji, kiedy będą świadkami niewłaściwych zachowań.
Mama Terapeutka
Foto: pixabay